روش هاي صحيح مطالعه جهت ايجاد آمادگي در امتحانات
روش هاي صحيح مطالعه جهت ايجاد آمادگي در امتحانات  
 


1 -خواندن همراه با نوشتن
مطالعه فرآيندي فعال و پويا است و براي نيل به اين هدف بايد از تمام حواس خود براي درک صحيح مطالب استفاده کرد. بايدبا چشمان خود مطالب را خواندو در زمان مورد نياز آنرا بلند بلند ادا کرد و نکات مهم را ياداشت کرد تا هم با مطالب مورد مطالعه درگير شده و حضوري فعال و همه جانبه در يا دگيري داشت و هم در هنگام مورد نياز خصوصا قبل از امتحان بتوان از روي نوشته ها مرور کرد و خيلي سريع مطالب مهم را مجددا به خاطر سپرد.

2- خط کشيدن زير نکات مهم

اين روش شايد نسبت به روش قبلي بهتر باشد. ولي روش کاملي براي مطالعه نيست زيرا در اين روش بعضي افراد به جاي اينکه تمرکز و توجه به ياد گيري و درک مطالب داشته باشند ذهنشان معطوف به خط کشيدن زيرنکات مهم مي گرددحد اقل روش صحيح خط کشيدن زير نکات مهم به اين صورت است که ابتدا مطالب را خواند و مفهوم را کاملا درک کرد و سپس زير نکات مهم خط کشيد نه آنکه در کتاب به دنبال نکات مهم گشت تا زير آن خط کشيد.

3- حاشيه نويسي


اين روش نسبت به دو روش قبلي بهتر است ولي باز هم روش مهمي براي درک عميق مطالب و خواندن کتب درسي نيست ولي مي توان براي يادگيري مطالبي که از اهميتي چندان برخوردار هستند مورد توجه قرار داد.

 

4 -خلاصه نويسي


در اين روش مطالب درک شده به صورت خلاصه بر روي دفتر ياداشت مي شود که اين روش براي مطالعه مناسب است و از روشهاي قبلي بهتر مي باشد زيرا که در اين روش ابتدا مطالب درک شده سپس يادداشت مي شود اما باز هم بهترين روش براي خواندن نيست.

5- کليد برداري


کليد برداري روشي بسيار مناسب براي خواندن و نوشتن نکات مهم است در اين روش بعد از درک مطالب بصورت کليدي نکات مهم يادداشت مي شود و در واقع کلمه کليدي کوتاهترين، راحترين، بهترين و پر معني ترين کلمه اي است که با ديدن آن مفهوم جمله تداعي شده و به خاطرآورده مي شود.

6 -خاقيت و طرح شبکه اي مغز


اين روش بهترين شيوه براي يا گيري خصوصا فرا گيري مطالب درسي است.در اين روش نکات مهم مطالب پس از درک حقيقي آنها بصورت کليدي ياد داشت مي شود و سپس کلمات کليدي بر روي طرح شبکه اي مغز نوشته مي شود.در واقع مطالب به بهترين شکل ممکن سازمان دهي مي شوند. و نکات فرعي و اصلي مشخص مي گردد تا در دفعات بعد به جاي دوباره خواني کتاب، فقط به طرح شبکه اي مراجعه شود و با ديدن کلمات کليدي نوشته شده بر روي طرح شبکه اي مغز، آنها را خيلي سريع مرور کرد. اين روش درصد موفقيت محصلان را تاحدود بسيار زيادي افزايش مي دهد و درس خواندن را بسيار آسان مي کند و باز ده مطالعه را افزايش مي دهد.

7-شرايط مطالعه


شرايط مطالعه مواردي هستند که با دانستن، به کار گيري و يا فراهم نمودن آنها مي توان مطالعه اي مفيد تر با باز دهي بالاتر داشت و در واقع اين شرايط به محصلان مي آموزد که قبل از شروع مطالعه چه اصولي را به کار گيرند،د ر حين مطالعه چه مواردي را فراهم سازند و چگونه به اهداف مطالعاتي خود برسند که با دانستن آنها مي توان با آگاهي بيشتري درس خواندن را آغاز کرد و مطالعه اي فعال تر داشت

الف) برنامه ريزي


يکي از عوامل اصولي موفقيت داشتن برنامه منظمدر مطالعه است

ب) وقت شناسي


مناسب ترين زمان براي مطالعه صبح ها و يا ساعات ديگر روز قبل از صرف غذاهاي چرب و سنگين است حد اکثر زماني که افرد مي توانند فکر خود را بر روي موضوعي متمرکز کنند بيش از سي دقيقه نيست يعني بايد سعي شود حدودسي دقيقه بر روي يک مطلب تمرکز نمود و يا مطالب ياداشت کردوحدود ده الي پانزده دقيقه استراحت نمود سپس مجددا به همين روال شروع به مطالعه کرد.

ج) نظم و ترتيب


اساس هر کاري به نظم و ترتيب آن بستگي دارد.مطالعه هم اگر با نظم و ترتيب و از آسان به مشکل باشد کار ياد گيري به سهولت انجام مي گيرد.

د)حفظ آرامش


آرامش ضمير نا خود آگاه را پويا و فعال مي کند. آرامش خاطرو
 نداشتن استرس عامل بزرگي در ياد گيري محسوب مي شود.

و) تغذيه مناسب


تغذيه صحيح نقش مهمي در سلامتي دارد بهتر است به هنگام مطالعه يا امتحانات از سبزيجات و ميوه ها ي تازه بيشتر استفاده شود و از مصرف موا د گوشتي و غذاهاي پر چرب خود داري شود.خوردن مغز هاي خشک مثل مغز گردو، بادام، فندوق و......... به تقويت حافظه کمک مي کند.

ه) ورزش و سلامتي


ورزش کليد عمر طولاني يست و عقل سالم در بدن سالم است ورزش و تحرک حافظه و ياد گيري را

تقويت مي کند.

 


ي) خواب کافي


خواب نيز فراگيري و حافظه را تقويت مي کند. کساني که در طول روز دائما در حال چرت زدن هستند قطعا از مطالعه استفاده کافي را نخواهند برد پس خواب کافي و مناسب در ايام امتحانات توسعه مي گردد.

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: روش هاي صحيح مطالعه جهت ايجاد آمادگي در امتحانات ، ،

تاريخ : چهار شنبه 17 آبان 1391 | 7:16 بعد از ظهر | نویسنده : روزبه رجبی |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.