پیش‌بینی بازار‌های جهانی در

پیش‌بینی بازار‌های جهانی در"ماه‌های‌آینده"  

بررسی سه اقتصاد مهم جهانی 

آمریکا: در آمریکا، وضعیت آمار و ارقام تا حدی بهبود یافته است. گزارش اشتغال آمریکا نشاندهنده کاهش سطح دستمزدها طی دو ماه اخیر است که ناشی از روند کاهشی آن در دوره قبل است. از سوی دیگر تقاضای مصرف کننده و خالص شاخص میزان خرده فروشی و شاخص های بازار مسکن برای سه ماه دوم سال با افزایش روبرو شدند. در عین حال شاخص های اعتماد کسب و کارهای تولیدی کاهش یافته است. هرچند روند اکثر شاخص های مهم حاکی از پیشرفت کل اقتصاد است. ریسک دارایی ها نیز در آمریکا طی ماه گذشته کاهش یافته است. بنابراین انتظار آغاز یک روند بهبود اقتصادی ثابت در اقتصاد آمریکا وجود ندارد.  کارشناسان اعتقاد دارند که هم اکنون در وضعیت خروج از شرایط فعلی هستیم. از طرفی به نظر می رسد که علاوه بر شرایط بی ثبات بازار، هزینه ریسک دارایی های سرمایه ای در بازارهای آمریکا بالا است. به علاوه بحران مالی جهانی نیز اثر منفی بر این بازار دارد. هر چند امید به پیشرفت بازارهای اروپا می تواند از میزان نگرانی در این مورد بکاهد.

 

 

اروپا: به نظر می رسد که میزان اخبار بد اقتصادی در اروپا کاهش یافته است. طبق آمار تولید ناخالص داخلی (GDP) در سه ماهه دوم سال، کشورهای اصلی اتحادیه اروپا در شرایط تقریبا خوبی قرار دارند. البته در این مورد باید سه نکته را در نظر بگیریم. نخست آنکه  نباید ضعف اقتصادی را در بعضی از مناطق اروپا با کاهش 0.4 درصد در تولید ناخالص داخلی (GDP) نادیده بگیریم. دوم اینکه این بهبود به میزان زیادی ناشی از همکاری مثبت در زمینه صادرات است که حفظ آن در یک مدت زمان کوتاه با وجود بحران در آمریکا، آسیا و حوزه اروپا بسیار مشکل است. سوم اینکه سطح شاخص های اصلی اقتصادی کشورهای عضو OECD در آلمان و فرانسه در منطقه منفی قرار دارند.

 

 

چین: وضعیت اطلاعات و آمار در مورد کشور چین بسیار پیچیده است. شاخص های اصلی کشور چین مانند سطح اطمینان به کسب و کار، تجارت و تولید صنعتی در سطح نا امید کننده ای قرار دارند. آمار جدید مربوط به میزان وام ها نیز بیشتر از حد انتظار کاهش یافته است. اگرچه احتمال زیادی وجود دارد که سیاست گذاری ها باعث تسریع روند بهبود حوزه های زیر ساختاری و نیازمند سرمایه گذاری شود. اگرچه انتظار می رود که در این کشور با یک روند رو به رشد در دو ماه آینده روبرو شویم اما بازارها هنوز در این مورد به اطمینان نرسیده اند. 

بررسی سیاست های محرک پولی در سه اقتصاد فوق

 

آمریکا: فدرال رزرو در صورت نیاز، تمایل شدیدی به اجرای سیاست های پولی دارد. آمار نگران کننده نرخ بیکاری در آمریکا و پایین بودن توان نرخ رشد اقتصادی برای جبران آن، بانک مرکزی آمریکا را بر آن داشت تا در نشست روز 13 سپتامبر اعلام کند که قصد دارد دور سوم سیاست تسهیل کمی (QE3) را اجرا کند. بر این اساس بانک فدرال رزرو اعلام کرد که قصد خرید اوراق قرضه به منظور کاهش نرخ بهره بلند مدت و افزایش نرخ رشد را دارد و همچنین قصد دارد که از این طریق نرخ بهره کوتاه مدت را تا نیمه سال 2015 نزدیک صفر نگهدارد و اولین اقدام برای افزایش نرخ بهره در انتهای سال 2014 خواهد بود. 

چین: انتظار می رود که بانک مرکزی چین (PBoC) ، نرخ بهره را به میزان یک برابر و نسبت ودیعه بانکی را به میزان سه برابر کاهش دهد. 

اروپا: سطح اطمینان در بازارهای مالی بسیار زیاد به تصمیمات بانک مرکزی اروپا وابسته خواهد بود. تمایل بسیار زیاد بانک مرکزی اروپا برای حفظ یک ارز واحد در منطقه یورو، این بانک را به سمت اجرای سیاست های پولی در این راستا سوق داده است، همانطور که رییس کل بانک مرکزی اروپا، دراگی، در روز پنج شنبه 6 سپتامبر اعلام کرد که بانک مرکزی اروپا تصمیم به خرید اوراق قرضه را دارد. 

بررسی و پیش بینی بازارها در ماه های آتی 

1.      اوراق با درآمد ثابت: به دلیل عدم وجود صرف مناسب برای قبول ریسک نرخ بهره، از دید کارشناسان رتبه اعتباری اوراق شرکتی کاهش یافته است. توصیه می شود که سرمایه گذاران در خصوص اوراق با درآمد بالا، ریسک معقولانه ای را بپذیرند. کارشناسان انتظار دارند که ارزش بدهی ارزی دولت های محلی آسیایی و اوراق قرضه دولتی در کشورهای G3 کاهش یابد. پیشنهاد می شود برای جبران ریسک نرخ بهره، در این بازار اقدام به سرمایه گذاری کوتاه مدت شود. علاوه بر آن توصیه می شود که سهم آن ها در سبد دارایی های سرمایه گذارها کاهش یابد. 

2.      دارایی های سرمایه ای:‌ انتظار می رود در بازار این دارایی ها با بهبود مواجه شویم هرچند بازارهای اروپایی از وضعیت نزولی به سمت ثبات حرکت می کنند. با وجود عدم اطمینان بالا در بازارهای اروپا، بانک مرکزی اروپا هنوز هم ابزاری دارد که بتواند بحران بدهی های دولت ها در منطقه یورو را کنترل کند. بعد از سخنان دراگی درباره اینکه هر کاری برای نجات منطقه یورو انجام می دهد؛ بازار با رشد 0.9 درصدی مواجه شد. با وجود نا امیدی نسبت به اجرای سیاست های تسهیل کمی، کارشناسان معتقد هستند که اکثر بانک های مرکزی تمایل به اجرای این سیاست ها دارند که باعث حمایت بیشتر از بازار دارایی های سرمایه ای خواهد شد. از جمله بخش هایی که انتظار بهبود در آن ها وجود دارد، عبارت است از: 

        تکنولوژی:‌ بازدهی بخش IT از متوسط بازدهی سایر بازارهای دارایی بیشتر است و نسبتا با ارزش های بالا معامله می شوند. آینده خوبی نیز برای بازار IT در کره جنوبی پیش بینی می شود.

 

      وسایل ارتباط از راه دور (Telecom):‌ بخش Telecom در انگلستان و چین همانند سایر بازارهای نوظهور در وضعیت بسیار خوبی هستند و در بخش موبایل با رشد خوبی همراه است.

 

        انرژی: افزایش اخیر قیمت های نفت خام، پشتوانه مناسبی برای شرکت های نفتی بوده است و می توان از آن به عنوان هجینگ در مقابل ریسک افزایش تنش در خاورمیانه استفاده کرد.

 

      لوازم اداری:‌ عملکرد این بازار در دوران بحران بازارها همانند سال های گذشته نسبتا خوب بوده است و ارزش کالاها در این بازار در حال رشد است. 

3.      بازار کالا ها: قیمت کالاها علی الخصوص فلزات گرانبها طی دو ماه اخیر افزایش یافته است، دلیل این افزایش محدودیت عرضه و امید به اجرای سیاست های تسهیل کمی توسط بانک های مرکزی است. در کل کارشناسان انتظار افزایش قیمت ها را در این بازار دارند. کاهش رشد عرضه و انتظارات برای اجرای سیاست ها به هدف ایجاد بهبود اقتصادی به احتمال زیاد باعث افزایش قیمت کالاها خواهد شد. هم چنین انتظار تزریق جریان های مالی به بازار دارندگان ETFs وجود دارد. با توجه به اینکه خالص جریان های مالی در کالاهای کشاورزی در سطح بسیار خوبی قرار دارد، پیش بینی می شود هر جریان مالی آتی و جدید در این فضا به سمت بخش انرژی و فلزات گرانبها جاری خواهد شد. از جمله بخش هایی که در این بازار انتظار بهبود در آن ها وجود دارد و پیشنهاد می شود که سهم آن ها در سبد دارایی های سرمایه گذارها افزایش یابد،

عبارت است از

        فلزات گرانبها:‌ با افزایش انتظارات نسبت به اجرای سیاست تسهیل کمی به خصوص از سمت بانک مرکزی آمریکا و مشکلات عرضه معادن آفریقای جنوبی، با روندی نزولی روبرو بودند. 

انتظار می رود که قیمت های طلا افزایش یابد، همچنانکه بعد از سخنرانی دراگی و پس از نشست بانک مرکزی اروپا دچار افزایش قیمت شدند. پیش بینی می شود که عوامل موثر بر قیمت طلا در بلند مدت (مانند خرید اوراق قرضه توسط بانک های مرکزی، افزایش میزان بدهی ها در اقتصاد های پیشرفته و ...) باعث افزایش قیمت طلا شوند. 

         انرژی:‌ پیش بینی می شود که به دلیل افزایش ریسک در خاورمیانه و کاهش عرضه، قیمت نفت خام افزایش یابد. به دلیل کاهش تولید، انتظار محدودیت عرضه در میان مدت وجود دارد. 

اما بخشی که پیشنهاد می شود سهم آن در سبد دارایی های سرمایه گذارها ثابت بماند،

عبارت است از: 

         فلزات صنعتی: سطح ذخایر این فلزات تقریبا بالا است بنابراین در نگاه کلی در وضعیت رو به رشدی قرار دارند. انتظار اجرای سیاست های تسهیل کمی از طرف بانک مرکزی چین (PBoC) باعث شده است تا واردات این فلز در این کشور روند مناسبی داشته باشد. اگرچه به دلیل پاره ای از مشکلات اقتصادی پیش بینی می شود که قیمت های مس در یک محدوده کوچک نوسان کنند. 

اما بخشی که انتظار رکود در آن می رود و پیشنهاد می شود سهم آن در سبد دارایی های سرمایه گذارها کاهش یابد، عبارت است از: 

         کالاهای کشاورزی:‌ قیمت کالاهای کشاورزی در ماه گذشته دارای یک روند ثابت بودند. محدودیت های عرضه ناشی از شرایط جوی ناسازگار در آمریکا منجربه افزایش قیمت کالاهای کشاورزی شدند. با وجود افزایش قیمت در روزهای اخیر؛ پیش بینی می شود که در روزهای آتی قیمت کالاهای کشاورزی با کاهش روبرو شوند. 

4.      بازار ارز: اجرای سیاست های پولی در آمریکا همراه با سیاست های تثبیت در اروپا از مهم ترین عوامل تاثیر گذار در بازار ارز هستند.  این بازارها تحت تاثیر سخنان اخیر دراگی و نشست اخیر بانک مرکزی آمریکا دچار نوسانات زیادی شدند. 

     دلار: طی سه ماه اخیر دلار آمریکا تحت فشار در مقابل سایر ارزهای مهم علی الخصوص ین بوده است. اگرچه اقتصاد آمریکا در تلاش برای مبارزه با شرایط بحرانی بیکاری در این کشور است اما پیشرفت هایی در شاخص های بازار کار آمریکا طی ماه های اخیر مشاهده شده است. دلار آمریکا در شرایط تطبیق با سیاست های مقامات پولی قرار دارد علی الخصوص که آن ها قصد دارند نرخ بهره کوتاه مدت را در منطقه صفر نگهداری کنند و برنامه خرید دارایی ها را با هدف کاهش هزینه های سرمایه گذاری در بلند مدت برای دولت و عاملان بازار اجرا کنند. علاوه بر تاثیر نشست بانک مرکزی آمریکا بر روی ارزش دلار، انتخابات ماه نوامبر کشور آمریکا نیز تاثیر پیچیده ای بر دلار خواهد داشت. هر چند پس از نشست روز پنج شنبه بانک مرکزی آمریکا، ارزش دلار در برابر یورو با اندکی کاهش روبرو شد؛ عاملان بازار منتظر زمان دقیق اجرای سیاست های تسهیل کمی ((QE3 از سوی بانک مرکزی هستند. 

      یورو (یورو در مقابل دلار): با توجه به شرایط بازار، پیش خرید یورو در کوتاه مدت توصیه می شود.  اگرچه با اجرای سیاست پولی توسط بانک مرکزی اروپا، یورو به صورت موقت با روندی نزولی روبرو خواهد شد. پیشنهاد می شود که سهم سبد دارایی های سرمایه گذاران از این ارز در میان مدت ثابت در نظر گرفته شود.

 

         پوند (پوند در مقابل دلار): جهش ناگهانی ارزش پوند در برابر دلار در روزهای اخیر به دلیل افزایش انتظارات نسبت به اجرای سیاست تسهیل کمی توسط آمریکا بوده است. با در نظر گرفتن کاهش ریسک در رشد اقتصادی داخلی و احتمال زیاد برای اجرای سیاست تسهیل کمی توسط بانک مرکزی انگلستان، پیشنهاد می شود که سهم سبد دارایی های سرمایه گذاران از این ارز در میان مدت ثابت در نظر گرفته شود.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: مطالب و مقالات حسابداری ، ،

تاريخ : دو شنبه 13 آذر 1391 | 2:23 بعد از ظهر | نویسنده : روزبه رجبی |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.