برای یادگیری نیازی به 10 بار خواندن نیست

 

شیوه صحیح مطالعه‌

 

 

درست مطالعه کردن علاوه بر اینکه زمان مطالعه را کاهش می‌دهد، میزان یادگیری را هم افزایش می‌دهد ضمن اینکه مدت نگهداری مطالب در حافظه را طولانی‌تر کرده و حفظ اطلاعات را آسانتر می‌کند‌. برنامه‌ریزی، نظم و ترتیب، حفظ آرامش، استفاده صحیح از وقت، سلامتی و تندرستی، تغذیه مناسب، دوری از مشروبات الکلی، ورزش، خواب کافی و درک مطلب از جمله اصول مطالعه درست و درک بهتر مطالب هستند.

 

 

 

 

نکات مهم را یادداشت کنید

 

 

برای مطالعه‌ای فعال و پویا نوشتن نکات مهم در حین خواندن ضروری است تا برای مرور مطالب‌، دوباره کتاب را نخوانیم. برای مرور مطالب می توان از همان یادداشت ها استفاده کرد.

 

 

 

 

بیشتر از 30 دقیقه تمرکز نکنید

 

 

حداکثر زمانی که افراد می‌توانند فکر خود را بر روی موضوعی متمرکز کنند بیشتر از 30 دقیقه نیست‌، یعنی باید حدود 30 دقیقه بر روی یک مطلب تمرکز کنید و حدود 10 تا 15 دقیقه استراحت به خود دهید.این روال را در طول مطالعه ادامه دهید.

 

 

 

 

غذاهای چرب و نوشابه ممنوع

 

 

پیش از مطالعه از خوردن غذاهای چرب و سنگین خودداری کنید‌. چند ساعت پس از غذا خوردن مطالعه کنید، چون پس از خوردن غذای سنگین بیشتر جریان خون متوجه دستگاه گوارش می‌شود تا به هضم و جذب غذا کمک کند بنابراین خون رسانی به مغز کاهش می‌یابد و از قدرت تفکر و تمرکز کاسته می‌شود‌. از مصرف الکل و دارو هم خودداری کنید. همچنین غذاهای آردی مثل نان قندی قدرت ادراک و تمرکز را کم ‌می‌کند‌. نوشابه‌های گازدار هم همینطور هستند‌.

 

 

 

 

معجونی برای بهره هوشی بالا

 

 

مصرف چای‌، ماست‌، ترشی‌، تنقلات نامناسب مانند چیپس‌، پفک‌، سوسیس و کالباس و... را به حداقل برسانید‌. سعی کنید هر روز صبح که از خواب بیدار می‌شوید پس از چند حرکت کششی‌، یک لیوان آب ولرم را با یک قاشق عسل مخلوط کرده و یک عدد لیمو ترش تازه در آن بچکانید و از این معجون، بنوشید تا بهره هوشی خود را بالا ببرید‌.

 

 

 

 

 

پیش خوانی و پس خوانی

 

 

پیش‌خوانی و پس‌خوانی یک شیوه مناسب برای یادگیری است. یعنی دانش آموز قبل از اینکه معلم درس بدهد آن درس را از قبل مطالعه کند و بعد از اینکه معلم آن درس را آموزش داد دوباره آن را مطالعه کند.به شیوه سوالی درس بخوانید.یعنی در زمان درس خواندن سوال طرح کنید و پرسش‌ها را از خود بپرسید. زیر مطالب مهم خط بکشید؛ البته نباید خط کشیدن‌ها بیش از 10 درصد مطالب هر درس باشد‌. تکرار مطالب مهم هم نکته مهم دیگری است که باید بعد از مطالعه درس‌، مطالب مهم را از حفظ تکرار کرد‌.

 

 

 

 

بهداشت مطالعه

 

 

هوا‌و نور می تواند بهداشت مطالعه را برایتان رقم بزند.چون کیفیت هوای تنفسی نشاط آور است و کسالت را دور می کند. تنفس در اتاق در بسته که هوا به قدر کافی در آنجا وجود ندارد‌، کار درستی نیست‌. نور باید از سمت چپ ، بالا و با زاویه تقریبی 45 درجه به کتاب و کاغذ بتابد‌. اگر از سمت راست بتابد‌، خصوصا هنگام نگارش‌، باعث ایجاد سایه دست بر روی کاغذ می‌شود ، در نتیجه خستگی چشم‌ را به همرا دارد. بهترین نور برای مطالعه و کار‌، روشنایی معمولی اتاق است که در هوای روشن به صورت غیر مستقیم بتابد‌.

 

 

 

 

هنگام مطالعه حتما پلک بزنید

 

 

فاصله مناسب چشم‌ها با کتاب یا کاغذ مسئله بسیار مهمی است؛ یک چشم سالم از فاصله 30 سانتی متری ‌می‌تواند حروف کتاب را تشخیص دهد. اگر از این فاصله قادر به خواندن نیستید به پزشک مراجعه کنید و هنگام مطالعه حتما پلک بزنید‌. بهترین رنگ‌ها‌، رنگ آبی و مشکی است که فشار کمتری به چشم وارد می‌کند و مانع خستگی می‌شود‌. رنگ‌های قرمز ، سبز و ... باعث خستگی چشم می‌شوند‌. البته استراحت متناوب به چشم‌ها را هم نباید فراموش کنید، برای هر ساعت مطالعه 15 تا بیست دقیقه استراحت مفید لازم است. این استراحت نه تنها برای چشم بلکه برای مغز هم فرصت مناسبی است که یادگیری خود را مرور کند‌.

 

 

 

 

از چراغ مطالعه استفاده نکنید

 

 

یکنواخت بودن نور محیط هم از نکات قابل توجهی است که باید رعایت شود،‌ نورهای محیط خصوصا اگر در زاویه دید چشم‌های شما هستند باید یکنواخت باشد. یکی از معایب استفاده از چراغ مطالعه این است که نور را در سطح کتاب متمرکز می کند درنتیجه تاریکی نسبی محیط اطراف باعث خستگی زودرس چشم‌ها می‌شود. از نور لامپ‌های مهتابی‌ هم بپرهیزید، این لامپ‌ها به علت داشتن نوسان‌، چندان مناسب نیست و بهتر است به جای استفاده از یک منبع نوری از چند چراغ استفاده کنید. نور نباید نوسان داشته باشد .

 

 

 

 

درست بنشینید

 

 

درست نشستن برای افرادی که زیاد مطالعه می‌کنند، بسیار مهم است‌. نباید به صورت خمیده و یا در طرفین مطالعه کرد‌، چون به تدریج باعث تغییر ستون فقرات می‌شود. ستون فقرات به هنگام مطالعه باید راست باشد‌. وقتی مطالعه می کنید برای استراحت مختصری حرکت کنید تا از رکود خون در پاها جلوگیری شود‌. مطالعه در حال دراز کشیدن برای چشم مناسب نیست چراکه روشنایی کتاب تأمین نمی‌شود و خستگی زودتر فرا می‌رسد. همچنین مطالعه در وسط روز رو به شمال مناسب نیست زیرا نور بیشتر یا کمتر از حد طبیعی به چشم‌ها می‌رسد‌.

 

 

 

 

راه نروید

 

 

بعضی ها عادت دارند راه بروند و درس بخوانند از این کارخودداری کنید، مطالعه هنگام راه رفتن به علت تکان‌، حرکت و تغییر دائمی فاصله چشم‌ها تا کتاب باعث خستگی و ضعف چشم‌ها می‌شود‌.

 

با تشکر از سرکار خانم ماندانا فروتن نیاز


نظرات شما عزیزان:

دوست ماندانا
ساعت18:49---7 خرداد 1392
مطلب رو کپی برداری میکنی بعد میگی با تشکر از خانم فروتن



من مطمئنم که اون مطلب رو به شما نداده



که ازش تشکرکردیدپاسخ: اون نداده . اما من باید تشکز میکردم . چون مطلب رو اون نوشنه تو وبش . تو رو خدا زیاد گیر نده . دلم خونه ...........


دوست ماندانا
ساعت18:47---7 خرداد 1392
واقعا حقتونه که برید خارج





کپی برداری به این سرعت ندیدم





پاسخ:
سلام . من قبلا اجازه گرفتم .

پاسخ: باید برم . چون دارم دیوونه میشم .


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: روش هاي صحيح مطالعه جهت ايجاد آمادگي در امتحانات ، ،

تاريخ : سه شنبه 7 خرداد 1392 | 4:22 بعد از ظهر | نویسنده : روزبه رجبی |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.